Üstü Açık Araba Kültürü, Tarihçesi ve Deneyimim
Aslında bu arabaların kökleri at arabalarına dayanıyormuş .Arkasında bir aks önünde de atların bulunduğu faytonlar varya işte onlar, üstü açık otomobillerin atası olur. 19. yüzyılın sonunda artan motorlu taşıtların ilk örneklerinde kesinlikle bu stil kullanılmış .Ancak bu üstü açık otomobillerin rüzgarı, yağmuru içeriye alması konforsuz olduklarını düşündürmüş ve üstü kapalı otomobiller yapılarak bu tarz arabalar askıda kalmış. 1930’lara gelindiğinde gelir düzeyi yüksek insanlar, güzel bahar havalarında ,kır gezintileri için üstü açık otomobiller almaya başlamışlar. Artık cabrio modelleri, zenginlerin arabası oluvermiş. Tavanı katlanan ilk otomobil ise bir Peugeot. 1934 model Peugeot 604, ilk üstü açılıp kapanan otomobildir.1940’lı yıllarda Almanya ve Fransa’ya giren Amerikan askerlerinin üst düzey komutanları, ülkelerine döndüklerinde burada Amerikan üstü açık otomobillerinin ortaya çıkmasına neden olmuşlar.1950 yıllarda Nash Convertible isimli araç, cam çerçevelerinin sabit kaldığı bir üstü açık otomobil olarak tarihe geçmiş.
1960’lara kadar Amerika’da üstü açık arabalar çok trend olmuş ancak sonraları sadece soylu,bürokrat ve zenginler arasında kullanımı devam etmiş.
1990’larda ise bazı markalar, bu akımı yeniden yaşatmak üzere yeni projeler geliştirir.Amerikan gençlerinin uygun fiyatlı spor otomobil sahibi olma hayallerini Mazda gercekleştirmiş.Mazda nefis cabriolet modellerinden birisi ; Mazda MX-5. BMW; Mercedes, Audi gibi markaları da bu tarz araç üretimine dahil olmuşlar.
Üstü Açık Otomobiller Neden Konforsuz?
- Yaz aylarında güneş tepedeyken sürücüyü çok rahatsız edebilir.Biz öğleden sonra araçla gezintiye çıktığımız halde güneş az da olsa rahatsız etti ,güneş gözlüğü takmanız şart.
- Kış aylarında üşüme, rüzgar etkisi rahatsız edici.Biz yaz ayında dahi hareket halinde olmanın yarattığı rüzgardan ciddi üşüyüp rahatsız olduk .Saç baş denen bir şey kalmadı ama bunlara takmayan biriyseniz rüzgarın saçlarınızı savurmasıyla mest olabilirsiniz.Az başınızda dönebilir bir süre :)) Video ,fotograf cekmek büyük bir başarı.
- Bazılarında tente tavan yağmur sızdırabilir ve arabanın içine su dolabilir.
- Üstü açılır tavan sisteminin bakımı, tamiri çok masraflı.Biz arabanın üstünü açarken biraz tutukluk yaptı ,zorlamasak açmasak mı dedik .Teknik servisi çağırmayı dahi düşündürdü.
- Büyük şehirde yaşayanlar için uygun değil .İstanbul trafiğinde ve kalabalığında ,rahatsız edici meraklı gözlere maruz kalabilir ve gıdım gıdım ilerleyen trafikle yer yer keyfiniz kaçabilir. Kafanıza sağdan soldan birşey atılır mı ,ya da düşer mi diye az endişe duyabilirsiniz.Nostaljik bir araç keyfi yaşamak için birebir ama yerine göre ;) Müzik dinlemeyi seven biriyseniz şayet müzik keyfiniz yarıda kalabilir. Daha kırsal ,doğayla iç içe rahat alanlarda veya tatil beldelerini tercih edilebilir.
- İki kapalı araç modellerinin bir yaştan sonra veya kalabalık Türk aile yapısına uygun değil.Biz ailecek bir tur attık ama annem inerken binerken zorlandı .Ancak arabanın kapısının üstünden içeri atlayamamak içimde kaldı ne yalan söyleyeyim.
- Hırsızlık olaylarının sık olduğu büyük şehirlerde hiç güvenli değildir .Ve malesef olası bir kazada da güvenli olması tartışılır.
Onları bu dezavantajları nedeniyle yıl boyunca verimli bir şekilde kullanmak zor. Ancak zengin bir evin keyif amaçlı ikinci otomobili olmaları mümkün. Ya da sene bir gün kiralamak ;)
Ancak tüm olumsuzluklara rağmen özgürlüğün otomobil dilindeki adı üstü açık araçlar anlatılmaz yaşanır ve ömrünüzde bir defa dahi olsa tecrübe edilmeli.
Yorumlar
Yorum Gönder